Gonsde het in 2008 van de duurzame, milieuvriendelijk initiatieven. Met de
kredietcrisis en lagere olieprijzen is het plots een stuk rustiger. Toch
hoeven liefhebbers van elektrische auto’s, die de afhankelijkheid van olie
beperken en geen koolstofdioxide uitstoten, niet te wanhopen.

Ook bij huidige benzineprijzen van circa 1,15 euro voor een liter euro
ongelood is elektrisch rijden goedkoper dan rijden met een conventionele
verbrandingsmotor, stelt de Wageningse student Milieukunde Joost van den
Bulk in een vergelijkend onderzoek.

Elektrisch rijden is volgens jouw onderzoek zo’n zes cent per kilometer
goedkoper, vergeleken met rijden op benzine. Van welke brandstofprijs ga je
daarbij uit?

"Dit is gebaseerd op een benzineprijs van 1,40 euro, zoals die vorig jaar
gemiddeld gold. Maar als je dit aanpast voor de huidige prijzen van circa
1,15 euro per liter benzine ben je met elektrisch rijden nog steeds
goedkoper uit. Voor de elektraprijs reken ik met een gemiddelde
huishoudprijs van 23 cent per kilowattuur."

Heb je rekening gehouden met de hogere aanschafkosten van elektrische
auto’s?

"Ja, dat zit ook in het model. Als voorbeeld werk ik met de elektrische
Detroit Electric die ruim 22 duizend euro kost, tegenover een conventionele
auto van zo'n 15 duizend euro. Het verschil van ruim zevenduizend euro bij
de aanschaf heb je er momenteel in ongeveer zeven jaar uit. In de nabije
toekomst zullen elektrische auto's zich door dalende batterijenprijzen
sneller terugverdienen."

Vaak wordt als probleem van elektrisch rijden genoemd, dat je voor een
grotere actieradius sterkere batterijen nodig hebt die mogelijk brandgevaar
opleveren.

"Bij moderne lithium-ion batterijen is er geen veiligheidsgevaar. Wel is
het zo, dat een grotere actieradius meer batterijen vereist en dat verhoogt
de kostprijs van de auto. De Detroit Electric uit mijn onderzoek kan al zo'n
200 kilometer op een volle batterij rijden, terwijl het meeste
woon-werkverkeer afstanden van 60 kilometer betreft."

Heb je rekening gehouden met aanpassingen van het elektriciteitsnet die
nodig zijn?

"Dat zit niet in deze studie. Elektriciteitsbedrijven en de overheid
zullen investeringen moeten doen, maar dat vergt niet enorm grote
aanpassingen. Om piekbelasting van het net te voorkomen zul je in Nederland
bijvoorbeeld deels 's nachts moeten opladen, zodra elektrisch rijden
grootschalige vormen aanneemt. Bovendien is 's nachts laden goedkoper
vanwege het lagere elektriciteitstarief."

Welke obstakels zie je voor elektrisch rijden?

"Autofabrikanten moeten nog veel meer investeren in de
productiecapaciteit. Wat dat betreft zit het even niet mee met de
kredietcrisis. Daarnaast is het deels een kwestie van gewoonte. Veel mensen
zien de noodzaak van elektrisch rijden niet meteen in. En zonder stimulans
van de overheid om de infrastructuur aan te passen, blijft het lastig. In
landen als Israël, Denemarken, Portugal en de Amerikaanse staat Californië
zie je echter al dat elektrische auto's op grote schaal geïmplementeerd gaan
worden. Nu de Nederlandse overheid nog."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl